Starten als hondengedragstherapeut 2/2

In dit artikel

  • Ondernemingsplan maken
  • Bedrijfsnaam bedenken
  • Kamer van Koophandel (KvK)
  • Belastingdienst
  • Administratie
  • Zet je bedrijf op de kaart
  • Valkuilen
  • Informatieve links
  • Reageer op dit artikel

Ondernemingsplan maken

Al een tijd vóórdat je je diploma hebt is het verstandig al eens te gaan denken aan wat je straks als ondernemer wilt gaan doen. Als je het goed wilt aanpakken, en wil dat je plan ook een goede kans van slagen heeft, dan maak je eerst een ondernemingsplan. Je gaat goed nadenken hoe je je bedrijf wilt gaan opzetten en wat je daarvoor allemaal nodig hebt. Daarbij zijn de volgende punten belangrijk:

Wat worden je bedrijfsactiviteiten?

Ga je alleen gedragstherapie-consulten geven of ga je ook (privé)lessen, workshops, pupaankoopbegeleiding geven, een webwinkel beginnen of andere activiteiten opzetten. Misschien wil je je wel specialiseren in een bepaald probleemgedrag of een bepaald ras waar je veel ervaring mee hebt. Er komen steeds meer afgestudeerde Kynologisch Gedragstherapeuten op de “markt” dus je zult je op de één of andere manier moeten onderscheiden van de rest.

Marktonderzoek

Je hebt bedacht wat het gaat worden, maar je weet nog niet op er wel behoefte is aan jouw dienstenpakket in de regio waarin je gaat werken. Je zult dus marktonderzoek moeten gaan doen. Zijn er veel concurrenten in je omgeving die dezelfde dienst aanbieden? Wie is je doelgroep? Is er vraag naar je diensten? Heb je een dienst die nog niet veel in je regio wordt aangeboden?

Je kunt de markt verkennen door te kijken op dit provincieoverzicht met gedragstherapeuten

Hoe ga je het organiseren?

Niet zo leuk, maar wel heel belangrijk. De puntjes op de i zetten. Heb je vergunningen nodig voor wat je wilt gaan doen, voldoe je aan evt. wettelijke eisen, hoe zit het met verzekeringen en aansprakelijkheid, hoe ga je je administratie voeren? Heb je dit allemaal in orde, dan kom je later niet voor onaangename verrassingen te staan.

Financiën

Een bedrijf starten kost geld. Denk maar aan de kosten van een website, drukwerk, auto, benzine. In het financiële deel van je ondernemingsplan bereken naast de kosten ook hoeveel winst je gaat maken. Zoek goed uit wat marktconforme uurtarieven zijn voor de diensten die je gaat aanbieden. Denk ook aan de financiële risico’s. Ben je niet zo handig met cijfers? Vraag dan hulp. Bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel (KvK).

De Kamer van Koophandel heeft veel online informatie over het maken van een ondernemingsplan. Ze organiseren ook regelmatig door heel Nederland startersoriëntatiebijeenkomsten en seminars over hoe je een ondernemingsplan maakt.

Hondengedragstherapie

Bedrijfsnaam bedenken

Kies een bedrijfsnaam* waaruit blijkt wat je bedrijfsactiviteit is en die lekker ‘bekt’. Dus niet ‘Hulp aan Huis’ bijvoorbeeld. Dan lijkt het alsof je een huishoudelijke hulp bent….

* zie ook: domeinnaam vastleggen

Kamer van Koophandel (KvK)

Je bent eruit, je hebt een dijk van een ondernemersplan geschreven, en alles klopt. Nu ga je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je betaalt voor je lidmaatschap een bedrag per jaar

Belastingdienst

Een handige bijkomstigheid is dat de KvK je gegevens doorgeeft aan de Belastingdienst.
Daar hoef je je dus niet apart in te schrijven.

BTW

Je krijgt voor alles wat je aanschaft, de BTW terug (wel de bonnetjes bewaren). Voor alle diensten die je verkoopt moet je BTW betalen. In het begin zul je waarschijnlijk meer inkopen dan verkopen en krijg je dus geld terug!

Rechtsvorm

Er bestaan verschillende rechtsvormen. Je zult waarschijnlijk starten als een eenmanszaak of VOF. Laat je goed informeren welke rechtsvorm in jouw persoonlijke situatie het beste past.

Administratie

Als je een eigen onderneming hebt ben je van de belastingdienst verplicht een administratie bij de houden. In deze administratie horen zaken als kasadministratie, financiële aantekeningen, ontvangen en verzonden facturen, bankafschriften, agenda’s en afsprakenboeken, correspondentie, en de financiële administratie. Dit laatste onderdeel kun je zelf opzetten, of uitbesteden aan een administratiekantoor. Zo’n kantoor kan dan ook je belastingaangifte verzorgen. Ook hier dan de KVK je weer bij helpen.

Zet je bedrijf op de kaart

Je hebt het gedaan. Je bent een eigen bedrijf gestart. Met een heus Kamer van Koophandel- en BTW-nummer. Nu ga je je bedrijf op de kaart zetten. En hoe kan dat in deze tijd beter dan via het internet en social media.

Website

We starten met het maken van een website. Er zijn verschillende mogelijkheden om (bijna) gratis een website te bouwen.
Er bestaan kant-en-klare systemen die je zelf kunt aanpassen, kijk bijvoorbeeld eens naar WordPress

Ben je zelf niet zo handig in het bouwen van een website, laat het dan doen door een professional. Houd wel rekening met extra kosten. De uitstraling van je website (lees bedrijf) moet professioneel zijn. Je hebt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken.

Domeinnaam

Stichting Internet Domeinregistratie NederlandBij de bovengenoemde kant-en-klare systemen wordt niet standaard een eigen domeinnaam gekoppeld. Het wordt dan bijvoorbeeld www.dogadvice.wordpress.com en geen www.dogadvice.nl. Bij WordPress en 123website is het wel mogelijk een eigen domeinnaam te koppelen, maar daar dien je extra handelingen voor te verrichten.

  • Het is raadzaam een eigen, unieke domeinnaam vast te leggen (dus datgene wat na de www en vóór de .nl‘ komt). Bij SIDN kun je checken of je gewenste domeinnaam nog vrij is.
  • Je kunt niet zelf rechtstreeks bij SIDN je gewenste domeinnaam vastleggen. Je dient een tussenpersoon (internetbedrijf of hostingprovider) opdracht hiertoe te geven. Vaak biedt men deze service aan in combinatie met een hostingpakket.
  • Het is handig als de domeinnnaam dezelfde is als die bij de Kamer van Koophandel, maar dat is niet noodzakelijk.
  • Kies bij voorkeur de extensie .nl. Je toekomstige klanten zullen hoofdzakelijk uit Nederland komen. Het kan zijn dat de gewenste domeinnaam bezet is, dan kun je eventueel uitwijken naar .net / .nu / .com / .eu

Social Media

Een andere manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen is netwerken. Natuurlijk zul je tijdens je opleiding al veel mensen uit de hondenwereld leren kennen, maar dat zijn niet je toekomstige klanten. In het ‘hondenwereldnetwerk’ kun je natuurlijk wel veel ervaringen uitwisselen, wat ook erg waardevol is. Je kunt contact met je doelgroep maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van de Sociale Media.

Via Twitter Facebook en LinkedIn kun je mensen gaan volgen die geïnteresseerd zijn in honden. LinkedIn is een medium dat meer op de zakelijke wereld gericht is, en dus meer geschikt voor het leggen van contacten in de ‘Hondenwereld’. Door zelf regelmatig wat te posten over je activiteiten en interesses, zullen deze mensen jou terug gaan volgen en voilà, het eerste lijntje met je toekomstige klant is gelegd. Het gaat te ver om hier gedetailleerd in te gaan op deze Social Media mogelijkheden, maar hiervoor geldt: gewoon klein beginnen en kijken of het bij je past. Vergeet niet dat je ook je contacten op internet moet onderhouden, en dat kost dus tijd.

Meld je aan op Doggo.nl

Dit kan geheel gratis en je bent direct vindbaar voor mensen in jouw regio: www.doggo.nl/aanmelden

Valkuilen

  • Kies je opleiding weloverwogen. Denk na wat bij je past en wat je ermee wilt gaan doen.
  • Weet waar je aan begint. Het is een STUDIE en dat kost tijd en veel inspanning. Kijk of het past in je situatie (werk, gezinssituatie etc). Onderschat het niet. Neem de tijd.
  • Vergeet niet dat je met mensen werkt om de hond weer op het juiste spoor te krijgen. Je bent niet alleen maar met honden in de weer.
  • Denk niet dat je er bent als je alleen de opleiding volgt. Praktijkervaring is een MUST. Hier geldt zeker; al doende leert men! Dus ga naast je opleiding met honden aan de slag. Liefst zo veel en zo verschillend mogelijk.

Informatieve links

Tot slot

DogAdviceDit artikel is geschreven door Renate van der Hagen die midden in het traject van de opleiding tot gedragstherapeut voor honden zit.Wie het leuk vindt kan Renate’s weblog volgen op www.dogadvice.nl , waar ze haar ervaringen deelt over haar opleiding.

Renate:

“Het eerste jaar zit er bijna op en ik heb in een korte tijd heel veel gezien en gehoord. Heel veel geleerd over honden, maar wat me het meest opvalt is dat je in dit vak misschien nog wel meer bezig bent om het gedrag en inzichten van de eigenaar te beïnvloeden, dan dat je met het gedrag van de hond bezig bent. Het is uiteindelijk de eigenaar die verder moet met het dier, en hij of zij zal dus met de situatie moeten leren omgaan. Het staat natuurlijk buiten kijf dat je álles moet weten van honden, hondentaal, hondengedrag en hondenrassen, maar minstens zo belangrijk is het omgaan met je klant, de eigenaar van de hond. Je zou er eigenlijk nog een studie mensenpsychologie naast moeten doen… Belangrijk is dat je de tijd neemt voor je leertraject. Je kennis en inzichten zijn constant aan verandering onderhevig, en je hebt die drie jaar gewoon nodig om alles in je op te nemen en er ervaring mee op te doen. Ik heb nog even te gaan…”

Reacties